Het zuidoosten van China: van Chengdu naar Xiamen

China deel 1

We zijn nu meer dan een week in China, en reisden in de streek van Chengdu en Kaili.

Het contrast met onze ervaringen van vijf jaar geleden, kan niet groter zijn. China is razendsnel aan het veranderen en in vijf jaar zie je immense verschillen. In de steden nog maar weinig straatverkopers of kleine winkeltjes, wel shoppingmalls en blitse lichtreclames. Overal wordt gebouwd en pas aangelegde autowegen moeten iedere regio ontsluiten. De wegen zitten propvol (dure) auto’s en de fiets is uit het straten verdwenen. Misschien zijn we nog net op tijd om een beeld op te vangen van de traditionele maatschappij in de kleinere dorpen en steden, morgen is het te laat. De ontwikkeling hier in het gebied rond Chengdu en Kaili laat het ergste vermoeden. De natuur is aangetast door de economische exploitatie, overal steengroeven, afgegraven berghellingen, nieuwgebouwde torenflats.

In de twee steden kom je in een nieuwe wereld, beheerst door de technologie. China kopieert het westen niet meer, maar bouwt nu verder op wat van ons is overgenomen, en met succes. Betere smartphones en computers, een eigen hoogtechnologische wagenproductie, reuzen beeldschermen in het straatbeeld, led-verlichting, perfect rijdende metro’s, overal kan je je smartphone gratis opladen, alle betalingen gaan via qr-codes, ook in de voedselkraampjes.

Een groot probleem voor ons: niemand, maar ook niemand spreekt Engels. Onze vertaal-ap draait overuren en voor de rest is er gebarentaal. In restaurantjes durven de dienstertjes ons niet benaderen want ze spreken enkel Chinees en de menu’s zijn niet vertaald.

China is nog drukker geworden. In de winkelstraten krioelt het van obsessief smartphonegebruikende mieren die weinig oog hebben voor hun medemens. Ze lopen kriskras door elkaar en excuseren zich nooit als ze je aanstoten of voor de voeten lopen. Maar als je erin slaagt om contact te leggen, zijn ze de vriendelijkheid zelve, nemen selfies met die vreemde westerlingen en willen foto’s zien van de plek waar we wonen. De overheid voert een campagne om China netter te maken en dat zie je aan straten en pleinen. Voortdurend wordt afval geruimd en geveegd, en het loont. Je ziet geen vuil meer liggen. Alleen op massa-evenementen zie je nog rommel, maar alles wordt nadien weer netjes gemaakt. De treinen zijn veel hygiënischer dan voorheen: de slaapplaatsen zijn behoorlijk en de toiletten niet meer beklad tot aan het plafond.

Waarschijnlijk moeten we het andere China nog zien als we verder reizen door de meer afgelegen gebieden, tot nu kwamen we hoofdzakelijk in contact met het ‘nieuwe’ China, met een bevolking die goed in het oog gehouden wordt door de heroplevende dictatuur en alles doet om geen sociaal krediet te verliezen.

Maar we maakten ook al kennis met de grote schande van dit land, de uitbuiting van Tibetaanse arbeiders die slavenarbeid verrichten op de bouwwerven, die in lompen gekleed de zwaarste lasten op hun rug de hellingen op dragen. Voor de andere Chinezen zijn het untermenschen en zijn ze geen blik waard.

Onze reiservaringen dan. Zoals gezegd is Chengdu druk, heel druk. Het zgn. pittoreske is verveld tot een hypermodern labyrint. Maar in de omgeving liggen pareltjes. In Leshan is een 71 meter hoge Boeddha uitgehakt in rode zandsteen. Het is één van de grootste Boeddhabeelden ter wereld. Hij staat aan de samenvloeiing van drie rivieren en waakt volgens een oude volkslegende over de rivier, opdat deze niet buiten haar oevers treedt. Het complex uit de 8ste eeuw telt verschillende tempels, die door een wirwar van paden met elkaar verbonden zijn.

Op de Emeishanberg staat de gouden Boeddha in een bedevaartsoord dat door horden offerende en biddende Chinezen bezocht wordt. De sfeer is onbeschrijfelijk, een Lourdes in het kwadraat. En de natuur is overweldigend, maar nogal bergachtig, wat we voelen in onze knieën na een tocht langs de hellingen.

Sichuan is de thuisprovincie van de reuzenpanda. Er leven er naar schatting nog zo'n duizend in het wild. In het Panda Breeding Center worden kweekprogramma’s uitgewerkt om de populatie op peil te houden. Hier kan je de panda’s mits enig speurwerk ontdekken tussen de bamboestruiken.

In Chengdu gaan we naar de Chinese opera, een nogal ‘bijzonder’ spektakel dat niet altijd door iedereen in ons westers gezelschap geapprecieerd wordt, maar met de nodige humor overleven we de vertoning.

Na een treinrit van 18 uur bereiken we Kaili, tweede uitvalsbasis van onze trip.

Onze communicatie met de thuisbasis is zeer beperkt: geen gmail, Facebook, Google of Whatsap. Wel zoekmachines, maar in het Chinees, een taal die we spijtig genoeg even machtig zijn als het Sanskriet. Hopelijk komen onze verhalen wel terecht.

Nathalie

Mooi verhaal, hopelijk blijft de smartphonende mierenmassa wat achterwege en duiken jullie nu in het authentieke China, groetjes*

Maria Van Hoof

Bedankt Luc en Magda vooruit mooie verhaal. Nu kan ik me een beetje voorstellen hoe het leven daar is. Fijn voor die Chinese. Dat ze zo evolueren alleen spijtig dat ze de Tibetanen zo onderdrukken.

Geert (Gerardo)

Interessant! Misschien spreken ze daar een beetje italiaans???

Marleen Mariaan

Blij iets van jullie te horen ik denk dat de volgende cursus chinees gaat worden.
En boeiende ervaring en wat een verschil 5 jaar geleden je kan het niet in denken dat er zoveel verandering kan zijn.
Geniet ervan en dat gaan wij ook doen met de mooie verhalen.
Mariaan Marleen,

Rosette

Juist jullie ervaring gelezen geniet ervan en wij lezen thuis jullie reisverslag weer boeiend.
Groetjes
Roos

Monique

Probeer toch maar uw chinees te oefenen. De truc in een restaurant om een eend na te doen, doet misschien nog altijd wonderen.
Ik kijk uit naar het volgende verslag.
Groeten Monique

Marleen Mariaan

Wat een boeiende verhalen en wat jullie allemaal meemaken maar zo reizen wij ook een beetje mee.
Veel succes met de wandelingen .
Zonnige groeten Marleen